Monday, December 21, 2009

Percaya Dan Berjaya


Salam perjuangan berpanjangan dari farid. Sekarang ini kita berada di bulan muharam bulan yang bermulanya lagi satu lembaran baru bagi seluruh umat islam khususnya bagi seluruh pendokong perjuangan gerakan islam di bumi KUIS ini. Masa beredar zaman bertukar, dan suasana berubah. Maka sahabat-sahabat seperjuaganku sekalian begitulah sikap kita. Umat islam ini tidak salah untuk belajar sejarah dan tidak salah juga untuk kita ini bangga dengan sejarah.Namun sejarah yang telah berlaku itu yang telah lalu, yang penting bagi kita sekarang melihat masa depan kita. Apa erti kita bangga islam pernah menguasai 2/3 dunia andai hari ini kita tak boleh menguasai apa pun. Apa ertinya kita bangga islam pernah mewujudkan satu empayar besar ISLAM andai hari ini kita tidak berusaha untuk mencapai kecemerlangan.

Apa yang farid nak kongsikan mengenai percaya dan berjaya. Dalam kehidupan kita ini ada sesuatu yang lebih susah daripada susah, iaitu berubah. Sehingga andai kita melihat ada insan yang lebih selesa untuk terus hidup susah berbanding mengambil tindakan untuk membuat perubahan. Itu asas yang farid nak katakan. Hijrah dipilih sebagai peristiwa yang signifikan untuk menandakan permulaan kalendar islam hasil keputusan mesyuarat pada tahun 17H di zaman Saidina Umar Ibnul Khattab r.a.

Kerana dalam banyak-banyak peristiwa yang berlaku dalam sejarah sirah nabi s.a.w, hijrah itu adalah titik perubahan. Hijrah jugalah yang menukar islam yang rendah ke tinggi, islam yang ditekan kepada islam yang dihormati. Maka bulan ini sangat signifikan kepada diri setiap pejuang yang mengaitkan dirinya dengan erti pengorbanan yang bukan sekadar cerita pada mulut yang mendusta.

Oleh kerana itu, farid nak sentuh berkenaan dengan soal percaya untuk berjaya. Farid nak gambarkan bagaimana, ketika peperangan al-ahzab dan khandak para sahabat nabi s.a.w ini berada dalam keadaan sangat tertekan. Mereka di kepung oleh tentera arab yang bergabung di seluruh semenanjung tanah arab pada ketika itu. Nabi s.a.w telah menyebut sesuatu berkaitan soal percaya unutk berjaya ini " LA TUF TAHANNAL QOSTAN TINI YA, FALA NI'MAL AMIR AMIRUHA, WALA NI'MAL JAISY DZALIKAL JAISY". Kata nabi s.a.w kota constantinople iaitu istanbul pada hari ini pasti akan berada di tangan kita suatu hari nanti, sebaik-baik ketua adalah ketuanya, dan sebaik-baik tentera adalah tenteranya.

Sahabat sekalian, farid nak gambarkan macam mana perasaan sahabat ketika menerima saranan ini. Seolah-olah beginilah farid nak katakan ya, Raja Gopal(Ketua Jurulatih Pasukan Bola Sepak Malaysia) hari ini, dia buat satu announcement yang mana dia kata pasukan Malaysia akan menjulang piala dunia. Bagaimanakah perasaan penonton tatkala mendengar announcement tersebut. Mesti ada diantara kita menyebut boleh ke nak buat nie?.

Keraguan

Dan farid rasakan mungkin begitulah perasaan sahabat ketika Rasulullah s.a.w menyebut perkara itu. Sebab mereka adalah satu komuniti kecil di madinah yang hidup seperti di hujung tanduk ketika berada dalam kepungan. Tetapi constantinople sebagai kota yang terbesar di dunia pada masa itu. Itulah nak ditakluki. Itu cara nabi s.a.w memotivasikan sahabat iaitu percaya selepas melihat sesuatu itu tidak ada apa-apa nilai yang signifikan, tetapi yang hebat ialah PERCAYA SEBELUM MELIHAT SESUATU DAN KITA BEKERJA UNTUK MELIHAT APA YANG KITA PERCAYA. Ini sebenarnya kemuncak yang farid ingin katakan. Baginda s.a.w tidak berbohong apabila baginda menyebutkan pasti ia akan berlaku dan sahabat menyakininya dan mereka bekerja untuk melihat apa yang mereka percaya. Semangat itu yang kita nak langgan dalam kehidupan kita khususnya mahasiswa KUIS dan amnya bagi seluruh pendokong gerakan islamiyah.

Maka usaha demi usaha dibuat pada tahun 44h usaha tidak berjaya, tahun berikutnya pun tak berjaya, bukan 20 tahun penantian tetapi 800 tahun janji nabi s.a.w itu tertunai pada tahun 1453H ditangan manusia biasa yang luar biasa yang bernama Sultan Muhammad Al-Fatih, Sultan ke-7 kerajaan Turki uthamaniyyah. Constantinople berjaya di tawan. Ingin tunjukkan disini yang mana kita di minta untuk meneruskan perjuangan ini tanpa mengenal dalam kamus hidup istilah PUTUS ASA.

Sultan Muhammad Al-Fatih itu kejayaannya menawan costantinople bukan usaha peribadi yang bersifat ad-hock tetapi hasil kekalahan-kekalahan yang berlaku sebelum ini di pelajari untuk mencapai kejayaan itu. Sebab itu kejayaan itu bilamana sejauh mana kita dapat mengenggam peluang yang ada. Jadi seandainya farid nak relate dalam kehidupan kita pada hari ini, kekangan yang besar yang berlaku dalam masyarakat kita untuk berjaya ialah pada soal kemampuan untuk percaya. Usaha kita sekarang ini adalah untuk menukar kepercayaan itu. Kalau dalam bahasa inggeris disebut sebagai baby elephant syndrom kata ustaz farid ketika dia berkongsi pengalaman menuntut ilmu di Bumi anbiya Jordan.

Kita lihat bagaimana andai sesiapa sahaja yang pernah menyaksikan pertunjukkan sarkas di kaca tv dan sebagainya, seekor gajah yang besar di tambat dengan hanya satu rantai, yang sangat mudah untuk si gajah melepaskan diri, tetapi kenapa si gajah itu tak melepaskan diri kerana kesan indoktrinasi pengalaman silam si gajah tersebut. Semasa si gajah masih kecil, dia dirantai dan naluri sebagai seekor anak gajah pada ketika itu dia nak meepaskan dirinya tapi cuba dan cuba tak berjaya, akhirnya selepas 7 tahun anak gajah dah jadi abang gajah sudah berhenti daripada mencuba. Sebab si gajah telah menyakini dalam kepala otak dia memang tak boleh. Sebenarnya yang merantai si gajah bukan rantai itu tetapi fikiran dia, itu yang kita nak buang sebenarnya.

Farid kira soal melaksanakan perubahan bukan satu pilihan tapi ia satu kemestian. Cukup sekadar farid katakan bahawa insyallah akhir perjalanan kita di syurga Allah s.w.t. Siapakah yang akan kita jumpa di syurga, kita akan berjumpa dengan nabi s.a.w, abu bakar, umar, uthman, ali, khadijah, fatimah...Siapakah mereka itu? Mereka itu adalah orang-orang yang hebat. Syurga hanya menerima orang-orang yang hebat untuk menyertainya. Dan kalau sekiranya kita tidak hebat, apakah pilihan yang kita ada? Kalau tidak berjaya masuk syurga jangan pula nak di fikirkan nak cari kayu nak buat 'syurga setinggan'. Tak layak ke syurga maka neraka lah jawabnya sahabatku. Maka kita tidak ada pilihan melainkan kita mesti menjadi manusia yang hebat dan Allah s.w.t telah memberikan segala potensi itu agar kita menjadi hebat. Dan farid kira sempena kedatangan tahun baru hijriah ini kejayaan terbesar kita ialah andai nya kita berjaya mengenal dimanakah keistimewaan dan potensi diri kita. Itulah yang kita nak azamkan insyallah.

Bertemu kembali di post yang seterusnya...TERUSKAN BERJUANG

"Jika cita-cita perjuangan kita merupakan sebuah bangunan, maka kita adalah batu bata yang di susun untuk membina kesatuan bagi mendirikan bangunan ini". (Dr. Burhanuddin al-Hilmy)

2 comments:

Islamic_Muslimah said...

Perubahan...

seperti yg anta pernah kata, bila kita ingin berubah, tidak semestinya perubahan itu belaku hari ini, tidak juga esok.. mugkin kesan perubahan itu mengambil masa selama seminggu, sebulan, setahun dan seterusnya.. apa yg penting teruskan usaha untuk berubah kerana di situ ada jalannya.. insyaAllah Allah sentiasa ada bersama dn membantu ^_^

Ingatlah Noor Hana, buang yg sepatutnya dan ambillah yg sewajarnya..

Islamic_Muslimah said...

Asif...

Template by - Abdul Munir